گفت‌وگو با محمود اسلامیان عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال:

اسکوچیچ ایرانیزه شده است


محمد محمدی سدهی
خبرنگار
پس از مدت‌ها انتظار بالاخره تکلیف نیمکت تیم ملی فوتبال مشخص شد و فدراسیون فوتبال ظهر پنجشنبه به یکباره نام دراگان اسکوچیچ را به عنوان جایگزین ویلموتس اعلام کرد. معرفی سرمربی پیشین تیم صنعت نفت آبادان باعث شد تعدادی از مربیان وطنی موضع بگیرند و این انتخاب را انتخابی نامناسب قلمداد کنند. گرچه برخی از کارشناسان هم معتقدند حالا که این مربی کروات به عنوان سرمربی انتخاب شده، وظیفه اهالی فوتبال حمایت و کمک به اسکوچیچ است تا تیم ملی وضعیت بهتری برای صعود از مرحله مقدماتی انتخابی جام جهانی 2022 به دست آورد.
محمود اسلامیان در گفت‌وگو با خبرنگار«ایران»، به مسیری که فدراسیون طی کرد تا به اسکوچیچ رسید، اشاره کرد: «یحیی گل‌محمدی، علی دایی و امیر قلعه‌نویی جزو گزینه‌های ایرانی سرمربیگری تیم ملی بودند که اعضای هیأت رئیسه، قلعه‌نویی را به عنوان گزینه اصلی درنظر گرفتند و مذاکرات با این مربی آغاز شد. مذاکرات فدراسیون با سرمربی سپاهان خیلی خوب پیش رفت تا اینکه باشگاه سپاهان مانع این انتقال شد. خود قلعه‌نویی هم به دلیل تعهدی که به سپاهان داشت، در نهایت تصمیم گرفت که با سپاهان ادامه دهد. البته دراگان اسکوچیچ هم یکی از گزینه‌ها بود چرا که فدراسیون تأکید داشت سرمربی جدید از خارج نیاید. او چند سال است که در ایران حضور دارد و در واقع ایرانیزه شده است. قرارداد اسکوچیچ 200 هزار دلار است که به صورت ریالی پرداخت خواهد شد. او از نظر فنی مربی خوبی است و با تیم بدون مهره صنعت نفت نتایج خوبی کسب کرد و علاوه بر این، در مربیگری سوابق زیادی دارد. اسکوچیچ در ایران هم سابقه خوبی دارد و فوتبال ایران را می‌شناسد. از طرفی تیم ملی ایران، تیم قدرتمندی است و برای هر مربی فرصتی است که خود را نشان دهد.»
این عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال درخصوص سؤالی مبنی بر اینکه آیا اسکوچیچ بهترین گزینه هدایت تیم ملی فوتبال بود، بیان داشت: «شرایط فدراسیون فوتبال مناسب نیست و به خاطر تحریم‌ها، محدودیت‌های زیادی دارد. در چنین شرایطی اسکوچیچ انتخاب شد. به هر حال اسکوچیچ هم اکنون به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شده و همه باید از او حمایت کنیم. نقد کردن خدمتی به فوتبال نمی‌کند. گرچه این طور نیست که تمام مربیان داخلی نسبت به انتخاب اسکوچیچ معترض باشند. یحیی گل‌محمدی و امیر قلعه‌نویی جزو مربیانی هستند که انتخاب اسکوچیچ را انتخاب درست می‌دانند. اگر فدراسیون امکانات و پول داشته باشد، می‌تواند بهترین مربیان را به ایران بیاورد اما متأسفانه در حال حاضر شرایط فدراسیون فوتبال این گونه نیست و مجبور بود که گزینه‌های دم دستی را به عنوان سرمربی انتخاب کند.»
او صحبت‌هایش را با اشاره به مشکلات مالی فدراسیون ادامه داد: «متأسفانه حق پخش فوتبال پرداخت نمی‌شود و پول‌های فدراسیون هم به دلیل تحریم‌ها توسط فیفا بلوکه شده است. واقعاً فدراسیون در شرایط مالی خوبی قرار ندارد و در این شرایط نمی‌توانستیم انتخاب ایده‌آلی داشته باشیم. منتقدان باید شرایط را بسنجند، آنها می‌دانند که فدراسیون محدودیت‌هایی دارد و براساس محدودیت‌ها، این انتخاب را انجام داده است. تیم ملی فوتبال ما شرایط سختی دارد و در حال حاضر باید کمک کنیم تا فوتبال‌مان به جام جهانی 2022 صعود کند.»
محمود اسلامیان در پاسخ به این سؤال که آیا تیم ملی می‌تواند به جام جهانی صعود کند، افزود: «من معتقدم که فوتبال ما پتانسیل بالایی دارد. زمانی کی‌روش به من می‌گفت که اگر فلان بازیکن مریض شود، من هم مریض می‌شوم. این صحبت کی‌روش به خاطر محدودیت بازیکن بود اما در شرایط فعلی تیم ملی در تمامی پست‌ها چند بازیکن بسیار خوب دارد. تیم ملی دیدارهای خود را در خانه برگزار خواهد کرد و با حمایت هواداران می‌توانیم به جام جهانی 2022 صعود کنیم.»
عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال درخصوص شرایط مبهم تیم‌های ایرانی برای میزبانی در لیگ قهرمانان آسیا اظهار داشت: «لابی‌های زیادی در کنفدراسیون فوتبال آسیا وجود دارد که موجب می‌شود AFC به ضرر فوتبال ایران تصمیم بگیرد. علاوه بر این افرادی در داخل کشور هستند که کمک می‌کنند تا شرایط به سود فوتبال ایران رقم نخورد. متأسفانه این یک برخورد ورزشی نیست و پشت این موضوع لابی‌های سیاسی وجود دارد، لابی‌هایی که به ورزش ایران ضربه می‌زند. در چنین شرایطی مسئولان باید با تدبیر مشکلات را مرتفع کنند.»

بازتاب
سلطانی‌فر: قرارداد اسکوچیچ بلندمدت است

مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان روز شنبه در جمع خبرنگاران درباره انتخاب اسکوچیچ گفت: «انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال ایران با اختیار کامل از سوی فدراسیون فوتبال صورت گرفته و قرارداد او بلند مدت و برای راهیابی به جام جهانی است. فدراسیون فوتبال بعد از انتخاب سرمربی تیم ملی باید بسرعت روند آماده سازی و برنامه ریزی مفصل و مؤثر برای ششمین صعود ایران به جام جهانی را دنبال کند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7275/1/535599/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها