پنج رویداد جهان


دوترته و تهدید امریکا
رودریگه دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین که به‌خاطر ممانعت دولت واشنگتن از ورود یکی از سناتورهای کشورش به خاک امریکا بسیار خشمگین است، اعلام کرد، به توافق دفاعی 21 ساله فیلیپین با امریکا خاتمه می‌دهد. ماه گذشته میلادی واشنگتن سناتور فیلیپینی نزدیک به دوترته را به‌دلیل ارتباط داشتن او با کشتارهای غیرقانونی به امریکا راه نداد. دوترته بلافاصله امریکا را تهدید کرد که اگر در فرصت یک ماهه این اشتباه را اصلاح نکند، به توافق دفاعی کشورش با واشنگتن خاتمه می‌دهد. حالا پس از یک ماه دوترته می‌خواهد تهدید خود را عملی کند. این توافق دفاعی برای سربازان امریکایی که مانورهای نظامی در فیلیپین برگزار می‌کنند، مصونیت حقوقی ایجاد می‌کند.

روش جدید کنترل مهاجران
روزنامه «وال استریت ژورنال» در گزارشی ادعا کرد دولت دونالد ترامپ با خریداری نرم افزارهای پیشرفته ردیابی تلفن همراه، میلیون‌ها مهاجر غیرقانونی را به محض ورود به خاک امریکا شناسایی خواهد کرد.
این نرم افزار در سال 2017 طراحی شد اما با توجه به ماهیت، مجوز فروش گسترده نداشت. در همین زمان یک گروه امنیتی وابسته به دولت امریکا این نرم افزار را خریداری کرد اما مشخص نبود که چه هدفی را دنبال می‌کند. انتشار خبر این اقدام دولت امریکا برای کنترل ورود مهاجران غیرقانونی با واکنش شدید انجمن آزادیخواهان مدنی امریکا همراه شد و این اقدام دولت ترامپ را برای ورود به حریم خصوصی مهاجران محکوم کردند.

برلین دو هزار بی‌خانمان دارد
در برلین، پایتخت آلمان برای نخستین بار سرشماری بی‌خانمان‌ها انجام و معلوم شد که حدود دو هزار نفر در این شهر بی‌سرپناه هستند و شب را در خیابان‌ها به صبح می‌رسانند. البته این رقم کمتر از پیش‌بینی‌ها بود. نتیجه این نظرسنجی که در آخر ماه ژانویه 2020 انجام شده، روز جمعه منتشر شد.

برخورد با نژادپرستی برگزیتی
پلیس لندن اعلام کرد، با جدیت به‌دنبال فرد یا افرادی است که یادداشت نژادپرستانه «روز برگزیت مبارک» را در برجی در لندن نصب کرده و در آن از ساکنان برج خواسته‌اند، غیرانگلیسی زبان‌ها را تحمل نکنند. این یادداشت حدود 10 روز قبل و فردای برگزیت منتشر و نصب شده بود اما پلیس روز جمعه پیگیری آن را در دستور کار خود قرار داد.

عذرخواهی  به خاطر توهین به گردشگران
وزیر بهداشت تایلند که اعلام کرده بود گردشگران غربی که حاضر به پوشیدن ماسک نیستند اخراج شوند، با واکنش شدید رسانه‌ها مجبور به عذرخواهی در صفحه فیس بوکش شد.
به‌گزارش «فرانس 24»، با توجه به شناسایی 25 بیمار مبتلا به کرونا در تایلند، وزارت بهداشت این کشور با برقراری قوانین بهداشتی و توزیع ماسک درصدد کنترل این ویروس و جلوگیری از شیوع آن برآمده است. در همین راستا، چند روز قبل «آستین چارنویراکول»، وزیر بهداشت این کشور نیز در یکی از خیابان‌های شلوغ شهر به‌صورت نمادین به رهگذران ماسک می‌داد اما بسیاری از گردشگران غربی حاضر به پوشیدن ماسک نبودند. همین امر آقای وزیر را به خشم آورد و خواستار اخراج گردشگران متمرد شد. متن عذرخواهی آقای وزیر همچنان در صفحه فیس‌بوک او قرار دارد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7274/5/535500/2
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها