واکنش رئیس مجلس نمایندگان امریکا به سخنرانی سالانه ترامپ

<نانسی> دروغ‌نامه <دونالد> را پاره کرد


ندا آکیش
خبرنگار
اگر قرار بود در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده امریکا فقط و فقط شومن‌های جسور پیروز شوند، بی‌تردید دونالد ترامپ در ماه نوامبر برای دومین بار پیروز می‌شد زیرا او سه‌شنبه شب در سومین سخنرانی سالانه خود 81 دقیقه بی‌وقفه نمایش اجرا کرد و صحنه را به گونه‌ای در دست گرفت که حاشیه‌های سخنرانی تا حد بسیار زیادی بر متن غلبه کرد و اصلی‌ترین حاشیه زمانی بود که نانسی پلوسی، قدرتمندترین زن ایالات متحده متن سخنرانی ترامپ را پاره کرد و روی میز انداخت.
ترامپ که لکه ننگ سومین رئیس جمهوری استیضاح شده تاریخ امریکا را بر پیشانی دارد و پرونده استیضاحش هنوز کاملاً بسته نشده، سه‌شنبه شب پرحاشیه‌ترین و البته سیاسی‌ترین سخنرانی سالانه تاریخ مدرن امریکا را ایراد کرد. حاشیه‎ها از همان نخستین دقایق ایستادن دونالد ترامپ در جایگاه سخنرانی آغاز شد، هنگامی که او متن سخنرانی‎اش را تحویل مایک پنس، معاون اول خود و نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا داد. او بعد از اینکه متن سخنرانی را تحویل پلوسی داد، دست او را که به سویش دراز شده بود تا با یکدیگر دست دهند، روی هوا رها و پشت خود را به او کرد تا سخنرانی‎اش را ایراد کند. ترامپ پس از آن شروع به ترسیم امریکایی تحت ریاست جمهوری خود کرد که اقتصادی شکوفا و سیاست خارجی‎ای پویا دارد. اما با پایان سخنرانی‎اش پلوسی، ضربه‎ای را که با دست ندادن ترامپ خورده بود، جبران کرد و هنگامی که همه ایستادند تا به عنوان پایان‌بندی سخنرانی سالانه رئیس‎ جمهوری امریکا دست بزنند، ایستاد و متن سخنرانی ترامپ را پاره کرد و روی میز انداخت. رویدادی که تصویر و فیلم آن دیروز در رأس خبرهای رسانه‌های جهان قرار گرفت.
پلوسی پس از پایان سخنرانی ترامپ به خبرنگاران توضیح داد که چرا متن سخنرانی ترامپ را پاره کرده است. او گفت: پاره‌اش کردم چون خالی از واقعیت بود. با در نظر گرفتن گزینه‌های دیگر این مؤدبانه‌ترین کاری بود که می‌شد انجام داد. پلوسی سپس در توئیتر هم نوشت: منشور دروغ‌ها امشب صفحه به صفحه ایراد شد. هرکس دنبال واقعیت است، باید کاری بکند. پلوسی درباره رفتار ترامپ که با او دست نداد هم نوشت: دموکرات‌ها هرگز از دراز کردن دست دوستی به سوی افراد برای منافع ملی امتناع نمی‌کنند. ما برای پیدا کردن وجه اشتراک همواره تلاش می‌کنیم اما اگر وجه اشتراکی پیدا نشود، نمی‌توانیم کاری کنیم.
مانور انتخاباتی روی اقتصاد خیالی
ترامپ که سه‌شنبه شب با پس زدن دست قدرتمندترین زن کنگره موفق شده بود نخستین شوی تلویزیونی خود را اجرا کند، سخنرانی را با شعار «بازگشت امریکای بزرگ» آغاز کرد؛ شعاری که کاملاً در راستای منافع انتخاباتی او و در ادامه شعار او در سال 2016، یعنی «امریکا را دوباره بزرگ می‌کنیم» است. او در حالی این شعار را به زبان آورد که برخلاف جمهوریخواهان که ایستاده او را تشویق می‌کردند، برخی از دموکرات‌ها سکوت کرده بودند و برخی هم «هو کنان» سالن را ترک کردند. ترامپ سپس باز هم در راستای منافع انتخاباتی، بخش قابل توجهی از سخنرانی سالانه را به  دستاوردهای اقتصادی سه ساله دولتش اختصاص داد در حالی که بنابر گزارش الجزیره، این دستاوردها چندان هم واقعی نبود. ترامپ در سال 2017 هنگامی که از برنامه مالیاتی خود رونمایی می‌کرد، وعده رشد اقتصادی 3 درصدی را داده بود اما رشد اقتصادی امریکا در سال 2019 کمتر از این میزان و 2.3 درصد اعلام شده است. در حالی که این رقم را نمی‌توان دستاورد اقتصادی نامید زیرا برابر با میانگین رشد اقتصادی امریکا پس از رکود بزرگ  است. ترامپ همچنین در حالی از فاز نخست توافق اقتصادی خود با چین و توافق اقتصادی نفتای جدید دفاع کرد که در سه سالی که از ریاست جمهوری‌اش می‎گذرد، در حال برهم زدن توافق‌ها از جمله توافق‌های تجاری بود. 
ادعاهای واهی درباره ایران
در بخش سیاست خارجی، رئیس جمهوری امریکا بار دیگر با حمله به ایران و مطرح کردن ادعاهای واهی از فرمان خود برای ترور سردار شهید قاسم سلیمانی دفاع کرد و از آن به عنوان یک دستاورد یاد کرد و مدعی شد: پیام ما روشن است. اگر به شهروندان ما حمله کنید، به شما حمله می‎کنیم. ترامپ همچنین بی توجه به گزارش‌های پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پایبندی ایران به برجام، از ایران خواست به دنبال تسلیحات اتمی نرود و از تحریم‌ها علیه ایران دفاع کرد.
رئیس جمهوری امریکا همچنین ادعا کرد قصد پایان دادن به حضور کشورش در جنگ‌های خاورمیانه و خروج نیروهایش از افغانستان را دارد. او که خوان گوایدو، رهبر خودخوانده ونزوئلا را به سخنرانی سالانه خود دعوت کرده بود و از او به عنوان رئیس جمهوری قانونی ونزوئلا نام برد، از نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری منتخب ونزوئلا انتقاد کرد و گفت: ائتلافی علیه حکومت سوسیالیست نیکولاس مادورو شکل دادیم. مادورو غیر مشروع است و ظالمی است که علیه ملت خود خشونت می‌ورزد و این خشونت شکست خواهد خورد. او خطاب به گوایدو گفت: لطفاً این پیام را به مردم‌تان بگویید که امریکا برای دفاع مشروع‌شان از آزادی در کنارشان است.
ترامپ همچنین از طرح خود برای خاورمیانه موسوم به معامله قرن دفاع کرد در حالی که این طرح از سوی فلسطینیان و جامعه جهانی به شدت محکوم و رد شد. رئیس جمهوری امریکا دربخشی دیگر ادعا کرد، داعش را «صد درصد» شکست داده و از هلاکت ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش به عنوان یکی از دستاوردهای مهم دولت خود یاد کرد.
ترامپ از افزایش بودجه نظامی امریکا هم به عنوان یک دستاورد یاد و اعلام کرد: برای حفاظت از امریکا ۲.۲ تریلیون دلار را برای ارتش امریکا سرمایه‌گذاری کردیم. او درباره امنیت مرزهای جنوبی امریکا هم گفت: همین الان یک دیوار بسیار قوی طولانی و مرتفع در مرز جنوبی در حال ساخت است.
بوتجیج 38 ساله پیروز انتخابات آیووا
ترامپ این شوی تبلیغاتی را در حالی سه‌شنبه شب اجرا می‌کرد که 11کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری 2020 امریکا در تکاپوی مطلع شدن از نتیجه انتخابات درون حزبی آیووا بودند و نتایج نسبی شمارش 71 درصد از آرا حاکی از آن بود که پیت بوتجیج با 26.8 درصد آرا، سندرز با 25.2 درصد آرا، وارن با 18.4 درصد آرا و بایدن با 15.4 درصد آرا به ترتیب در جایگاه‌های اول تا چهارم ایستاده‌اند.
مشکلات فنی به وجود آمده در استفاده از نرم افزار موبایلی باعث شد، نتیجه انتخابات آیووا با تأخیر و به طور غیرقطعی سه‌شنبه شب اعلام شود در حالی که معمولاً نتایج چند ساعت بعد از پایان انتخابات اعلام می‌شود. تروی پرایس، رئیس حزب دموکرات آیووا سه‌شنبه شب در یک کنفرانس خبری از حامیان حزب دموکرات و مردم امریکا به خاطر این مشکلات عذرخواهی کرد و گفت: «من عمیقاً عذر می‌خواهم. این اشتباهی غیرقابل قبول در کدنویسی بود.»
واکنش‌های توئیتری
  گرنت استرن: نانسی پلوسی فقط دروغ‌ها را پاره کرد.
  برایان بهار: نانسی پلوسی، سخنرانی ترامپ را مانند یک آشغال پاره کرد و من به‌همین خاطر اینجا 
هستم.
  بیگ دن رودیمر: نانسی پلوسی سخنرانی دونالد ترامپ را جلوی دوربین‌ها پاره کرد. این یعنی احترام صفر به رئیس جمهوری ما. آیا پلوسی از اینکه ترامپ با او دست نداد ناخرسند شد؟
  آنتونی: هورا به ملکه ما، پلوسی به‌خاطر این لحظه تاریخی
  آنجلا بلکامینو: نانسی یعنی همه ما
  کوین سیمونس: روش جدید برای گفتن برو به جهنم در سال 2020
  اوستروی: و این (دست ندادن ترامپ با پلوسی) منطق دونالد ترامپ است؛ یک بچه مرد عصبی، حقیر، غیرقابل اعتماد و کینه جو!
حاشیـه‌ها
حزبی گری بی‌سابقه: درست در همان روزی که ترامپ سخنرانی سالانه داشت، مؤسسه نظرسنجی گالوپ تازه‌ترین نظرسنجی خود را منتشر کرد که در آن از شکاف 84 درجه‌ای بین جمهوریخواهان و دموکرات‌ها درباره مشروعیت ترامپ پرده برمی داشت. این یعنی شکاف بسیار عمیق در کنگره و کشور؛ شکافی که در لحظه لحظه سخنرانی سه‌شنبه شب ترامپ مشهود بود وعینی‌ترین نمونه آن دست ندادن ترامپ با پلوسی و پاره کردن متن سخنرانی ترامپ توسط پلوسی بود. 
اقتصاد، اقتصاد، اقتصاد: ترامپ سخنرانی خود را با دستاوردهای اقتصادی اش آغاز کرد و بخش بسیار زیادی از سخنرانی را به موضوعات اقتصادی شاخص دولتش اختصاص داد. شکی نیست که هدف او از این کار بهره انتخاباتی بردن از سخنرانی سالانه‌اش بود؛ گواه این ادعا هم شعاری است که نمایندگان مجلس نمایندگان و سناتورها در جریان سخنرانی می‌دادند و فریاد می‌زدند «چهار سال دیگر بمان».
بزرگترین شومن: سخنرانی‌های سالانه همواره صحنه نمایش رؤسای جمهور بوده است اما ترامپ نشان داد که بهترین بازیگر و شومن در تاریخ رؤسای جمهور امریکا است. او در لحظات پایانی سخنرانی اش همسر و دو فرزند یک نظامی امریکایی را با بازگرداندن مرد خانواده از مأموریت طولانی مدت نظامی به وطن سورپرایز کرد. این یکی از نمایش‌های آقای شومن بود که در یکی از رسمی‌ترین صحنه‌ها یعنی صحنه سخنرانی سالانه اجرا شد.
 ترامپ چه چیزهایی را نگفت
تغییرات آب و هوایی: ترامپ در این سخنرانی به بحران آب و هوایی که به عقیده بسیاری از مردم جهان یک موضوع بسیار مهم در عصر حاضر است اشاره نکرد. او گفت که امریکا به استقلال انرژی رسیده است اما نگفت که این استقلال به‌خاطر افزایش تولید نفت است و اینکه که اصلاً آیا قرار است در دولت او اقدامی برای عاری‌سازی امریکا از سوخت‌های فسیلی شود.
اوباماکر: ترامپ در این سخنرانی به طرح درمانی برنی سندرز و الیزابت وارن موسوم به «بیمه درمانی برای همه» حمله کرد اما نگفت که طرح خودش برای سیستم درمانی جدید چیست. دولت او حتی دارد تلاش می‌کند که طرح درمانی رئیس جمهور سابق موسوم به اوباماکر را نابود کند.
امنیت انتخابات: در حالی که امریکا امسال در سال انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد ترامپ در سخنرانی سالانه‌اش هیچ اشاره‌ای به این موضوع نکرد که چگونه می‌خواهد امنیت انتخابات اعم از امنیت سایبری را تأمین کند. این در حالی است که او خودش در سال 2016 قبل از آنکه معلوم شود پیروز انتخابات ریاست جمهوری است گفته بود، اگر پیروز نشود یعنی در انتخابات تقلب شده است.
محدودیت مسافرت به امریکا: ترامپ یک بار در سال 2017 و یک هفته پس از ورود به کاخ سفید علیه 7 کشور ممنوعیت سفر به امریکا گذاشت و یک بار دیگر همین چند روز پیش برای 6 کشور دیگر این ممنوعیت را اعمال کرد. با این حال در سخنرانی سالانه‌اش اصلاً نگفت که چرا این کارها را می‌کند یا برنامه‌های آتی اش درباره مسافران خارجی امریکا چیست. ترامپ همچنین هیچ اشاره‌ای به برنامه‌اش برای مهاجرانی که از کودکی به امریکا آورده شده‌اند و در امریکا بزرگ شده‌اند موسوم به «رویاپردازان» نکرد. این در حالی است که اوباما به این مهاجران امتیازهایی داده بود تا بتوانند در امریکا زندگی کنند اما ترامپ در سال اول حضورش در کاخ سفید بسیار تلاش کرد این امتیازها را حذف کند.
کسری بودجه یک تریلیون دلاری: در سال 2019 امریکا کسری بودجه یک تریلیون دلاری را تجربه کرد و این کسری بودجه می‌تواند محصول طرح مالیاتی ترامپ باشد اما او هیچ اشاره‌ای به این موضوع نکرد.
کره شمالی: یادتان هست که ترامپ وعده صلح با کره شمالی و خلع سلاح هسته‌ای این کشور را می‌داد؟ در سخنرانی سه‌شنبه شب هیچ اشاره‌ای به سرنوشت این وعده‌ها نشد.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7273/1/535353/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها