وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی : انتشار 83 هزار عنوان کتاب با تیراژ 121 میلیون نسخه

همراه با گفتارهایی از - ناصر فکوهی : کتاب خواندن برای نمایش دادن نیست - محمدعلی بهمنی: فرصتی برای معرفی آثار جوانان - عبدالله انوار: توجه به استانداردهای لازم - فتح‌الله مجتبایی: مشوقی برای عرضه اصولی‌تر آثار

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه سی و هفتمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی در تالار وحدت حضور پیدا کرد و در حضور دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری گزارشی از وضعیت انتشار کتاب ارائه داد. به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «علیرغم همه سختی‌ها و تحریم‌های موجود، دولت در حوزه فرهنگی نیز توانسته است گام‌های مؤثر و رو به جلویی بردارد که چاپ و انتشار بیش از ۸۳ هزار عنوان کتاب با تیراژ ۱۲۱ میلیونی نشانگر و گواه این مدعاست. از این رو اگر در حوزه اقتصادی ۳۱ میلیارد دلار صادرات داشتیم و ارزش معاملات بورس در دی‌ماه ۵۰ درصد بیش از آذرماه بود و در حوزه خدمات‌رسانی هر هفته به ۳۰ روستا آب شرب آبرسانی می‌شد، در حوزه فرهنگ هم شرایط این‌گونه بود اما قطار حرکت ایرانی مستمر و پایدار است.» صالحی در ادامه صحبت‌هایش به متغیرهای موجود در حوزه کتاب اشاره کرد و گفت: «متغیر نخست در عناوین کتاب‌ها است. شاید از ۲ سال قبل تبلیغات آغاز شده و شرایط سخت را اهالی فرهنگ تحمل می‌کردند، اما یکی از مسائل در حوزه نشر تعداد تولید کتاب‌های چاپ شده است. در سال ۹۸ در ۱۰ ماهه ابتدایی تا دی‌ماه، بیش از ۸۳ هزار عنوان کتاب چاپ شده که نشان می‌دهد ۱۳درصد بیش از سال گذشته بوده است. همچنین تیراژ چاپی بیش از ۱۲۱ میلیون نسخه نیز رشد ۱۵ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از حوزه اقتصاد نشر به عنوان دیگر متغیر نام برد و گفت: «می‌دانیم شرایط سختی داریم اما با همه این احوال نمایشگاه کتاب تهران و ۲۳ نمایشگاه استانی در سال ۹۸ تاکنون برگزار شده است که تقریباً از همین فضای حرکت نمایشگاهی ۲۰۰ میلیارد تومان بازار نشر گردش مالی داشته است.» البته ناگفته نماند که در صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یک خبر خوب دیگر نیز نهفته بود. به گفته صالحی: «در زیرساخت‌ها هم حرکت در حوزه فرهنگ ادامه دارد، از ابتدای امسال ۶۰ کتابخانه احداث و تا پایان سال نیز احداث ۲۰ کتابخانه دیگر به اتمام می‌رسد و ۸۰ شهر و مرکز کتابخانه‌های جدید پیدا می‌کنند. همه اینها نشان می‌دهد فرهنگ هم مانند تمام حوزه‌های دیگر علیرغم برخورداری از بنیه ضعیف چون دیگر حوزه‌ها، اما همچون روح مقاوم ایرانی، سختی‌ها را پشت سر می‌گذارد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7273/1/535329/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها