ستاره‌های خاموش


غیبت بعضی بازیگران شاخص سینما و چهره‌های محبوب سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر، محصول رونق تولید سریال در شبکه نمایش خانگی است. نوید محمدزاده که پارسال و در نشست خبری فیلم «سرخپوست» وعده داده بود بهمن 98 فیلمی در جشنواره ندارد درگیر پروژه «قورباغه» به‌کارگردانی هومن سیدی است. او مهم‌ترین بازیگر غایب این دوره جشنواره است. بازی‌های محمدزاده در سال‌های اخیر مورد توجه منتقدان و تماشاگران سینمای ایران بوده و بسیار ستایش شده است. او که برای بازی در فیلم «ابد و یک روز» و «بدون تاریخ، بدون امضا» برنده سیمرغ بلورین شده، چند جایزه بین‌المللی هم در کارنامه خود دارد.
لیلا حاتمی با «قاتل و وحشی» (حمید نعمت‌الله) تا آستانه جشنواره سی و هشتم آمد، اما مشکل تهیه‌کننده و کارگردان فیلم موضوعی است که رسماً به‌عنوان عاملی برای راه نیافتن فیلم تازه نعمت‌الله مطرح شده، اگر چه حرف و حدیث درباره این فیلم کم نیست، اما دوستداران بی‌شمار سینمای نعمت‌الله باید تا اکران عمومی منتظر بمانند. همکاری زوج لیلا حاتمی و حمید نعمت‌الله نتایج قابل توجهی داشته و حاتمی برای بازی در «رگ خواب» و «بی پولی» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش زن را دریافت کرده. لیلا حاتمی با «قاتل و وحشی» می‌توانست یکی از بخت‌های دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن هم باشد. غیبت ترانه علیدوستی کشف بیستمین جشنواره فیلم فجر و برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن آن دوره، در جشنواره طولانی شده است. او سال 92 با فیلم «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» در سی‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و در سال‌های اخیر، به دلایل مختلف غایب جشنواره بوده است. «اورکا» به کارگردانی سحر مصیبی تازه‌ترین فیلم علیدوستی است که به جشنواره نرسید. حامد بهداد که این روزها سریال «دل» با بازی او در شبکه نمایش خانگی توزیع شده، یکی دیگر از بازیگرانی است که غیبتش در سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر مشهود است. بازیگری که برای بازی در «جرم» سیمرغ بلورین را دریافت کرد و بارها نامزد دریافت این تندیس بوده، سال گذشته برای بازی در «قصر شیرین» نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد. او پیش از شروع جشنواره و در جشن منتقدان سینمایی تندیس بهترین بازیگر مرد را برای این فیلم دریافت کرد.
در چند سال گذشته رضا عطاران ستاره محبوب و پرکار سینمای عامه‌پسند بوده. فیلم «زیر نظر» با بازی او مدتی است اکران شده و احتمالاً نوروز 99 فیلم «انفرادی» را روی پرده سینماها خواهد داشت. مسیر فیلمسازی عطاران با اغلب انتخاب‌هایش در بازیگری تفاوت دارد. او که با «خوابم می‌آد» (یک کمدی متفاوت و تلخ) برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی فیلم اول و نامزد بهترین بازیگر نقش اول شده، با فروش فیلم‌های «هزارپا»، «نهنگ عنبر»، «مصادره» و «من سالوادور نیستم» گزینه‌ای قابل قبول برای سینمای تجاری بوده است. پارسا پیروزفر هم از معدود بازیگران نسل دهه هفتاد است که هنوز جایگاه و اعتبار خود را حفظ کرده. او سال‌های اخیر کمتر نقش اول بازی کرده، تمرکزش را روی تئاتر گذاشته و کوشیده وجه و اعتبارش را معطوف به بازیگری در سینما نکند، با این همه همچنان محبوب و مورد توجه است، امسال برای او، سال پرکاری محسوب می‌شود. پیروزفر امسال در فیلم «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی نقش مولانا را بازی کرد. کارنامه فتحی در سینما، به اندازه کارنامه تلویزیونی‌اش اعتبار و اهمیت ندارد. او که با «شهرزاد» به موقعیتی ویژه دست یافته در «مست عشق» سراغ فضایی تازه رفته است. «مست عشق» که به‌دلیل شرایط تولید و حضور بازیگران ترک خبرساز شده احتمالاً نوروز 99 روی پرده خواهد رفت. «مجبوریم» فیلم رضا درمیشیان که پیروزفر در آن بازی کرده به سی‌وهشتمین جشنواره فجر نرسید. او این روزها در «تی‌تی» به‌کارگردانی آیدا پناهنده مقابل دوربین رفته است.
از میان بازیگران نسل تازه، ماهور الوند که با «دختر» به سینمای ایران معرفی شد مهم‌ترین غایب این دوره از جشنواره است. او که برای بازی در فیلم «چهارراه استانبول» نامزد دریافت سیمرغ بلورین شده، امسال در «عنکبوت» بازی کرد که یکی از پربازیگرترین پروژه‌های سینمای ایران در سال 98 بود. «عنکبوت» که به گفته تهیه‌کننده‌اش جواد نوروزبیگی، داستان و فضایی خاص و متفاوت دارد به بخش سودای سیمرغ راه نیافت تا الوند پس از چهار سال ورود به حرفه‌ بازیگری، از حضور در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر محروم شود.
اما یکی از پرفراز و نشیب‌ترین کارنامه‌های حرفه‌ای در میان بازیگران سینمای ایران متعلق به امین حیایی است. بازیگری مستعد که بخش عمده انرژی، خلاقیت و هوشش را صرف بازی در آثار تجاری کرده، اما این میزان پیوند با سینمای عامه‌پسند و گاه نازل، باعث نشده استعداد بازیگری‌اش نابود شود. حیایی در دهه هشتاد و برای بازی در فیلم «شب» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد اما، حضور مستمرش در سینمای تجاری، مانع از آن شد که به‌عنوان بازیگر سینمای غیرتجاری و هنری مورد اعتماد کارگردانان باشد. او که سال گذشته و با بازی متفاوتش در «درخونگاه» می‌توانست برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد باشد، امسال برای دومین بار پس از «شعله‌ور» با حمید نعمت‌الله همکاری کرد. «شعله‌ور» تصویری تازه از امین حیایی ارائه داد و برایش دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد را به ارمغان آورد. غیبت «قاتل و وحشی» در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، شاید بیش از همه عوامل این پروژه به حیایی ضربه زد، بازیگری که با این فیلم می‌توانست به سیمرغ بلورین نزدیک شود.
کمتر کسی گمان می‌کرد جوان خوش سیمایی که با «شور عشق» به سینمای ایران آمد، بیش از دو دهه در دل سینمای حرفه‌ای دوام بیاورد. بهرام رادان که برای فیلم‌های «شمعی در باد» و «سنتوری» سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را دریافت کرده، سال گذشته سه فیلم در جشنواره داشت و امسال، غیبتی مشهود در این رویداد دارد. مهناز افشار هم در یک دهه اخیر، تلاش کرده جایگاه حرفه‌ای خود را در همکاری با پروژه‌های مستقل و فیلم‌های متفاوت بازتعریف کند. او که برای بازی در «سعادت آباد» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کرد، کوشیده گزینه‌ای مناسب برای فیلم‌های هنری و ستاره‌ای قابل اعتماد برای سینمای تجاری باشد. او امسال به‌دلیل مهاجرت فرصت حضور در هیچ فیلمی را پیدا نکرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7273/7/535288/1
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها