در پی تذکر به صداوسیما درباره حواشی برنامه‌های زنده

برنامه‌های زنده ضبطی می‌شوند!




مریم سادات گوشه
خبرنگار
طی روزهای اخیر مرتضی میرباقری معاون سیمای سازمان صدا و سیما در حاشیه یک نشست تأکید کرد که برخی برنامه‌های زنده به خاطر تذکر نهادهای امنیتی و بالادستی لازم است که ضبطی تهیه شوند.
حاشیه‌های برنامه‌های زنده اخیر علت این تذکر عنوان شده است. حاشیه‌هایی که بارها و بارها از برنامه‌های زنده صدا و سیما پخش شده است و مربوط به اکنون هم نیست. سال‌هاست که این اتفاق می‌افتد و مسئولان صدا و سیما به جای اتخاذ تصمیمی درست حالا تن به ضبطی شدن برنامه‌های زنده داده‌اند. این در حالی است که تلویزیون در دنیا به سمت تولید برنامه زنده حرکت می‌کند تا مخاطب بیشتری جذب کند. میرباقری در این نشست گفته بود:«برنامه زنده یعنی تولید و پخش برنامه همزمان باشد، مثل بسیاری از برنامه‌های خبری که همزمان پخش می‌شود یا مسابقات فوتبال که همزمان روی آنتن می‌رود و ما ساعت بسیار زیادی برنامه زنده داریم که در لحظه مثل شهادت سردار سلیمانی و پرتاب موشک به پایگاه عین الاسد به آنها پرداخته شد و می‌شود. این‌برنامه‌ها ضرورت دارد زنده باشد. ما ضوابطی را در رابطه با برنامه‌های زنده اعلام کردیم و برنامه‌هایی که ضرورت ندارد زنده پخش شوند ضبطی می‌شوند و یک یا دو ساعت بعد از تولید پخش می شوند. »
سؤالی که ممکن است ذهن مخاطبان تلویزیون را به خود مشغول کند این است که آیا تلویزیون کارشناس رسانه با سواد لازم و کافی ندارد؟ اگر دارد چرا از کارشناسان و مجریان حاذق استفاده نمی‌کند؟ و ترجیح می‌دهد به جای تغییرات اساسی از تغییر مدیران گرفته تا تغییر مجریان ناکارآمد، برنامه را ضبطی کند.
رضا درستکار منتقد تلویزیون این مشکل را از مدیران و مسئولان شبکه‌های سیما می‌داند و در این باره به «ایران» می‌گوید: «آنها صلاحیت مدیریت ندارند و الا باید برنامه‌ها به سمت پخش زنده بروند. بعد از گذشت 40 سال از انقلاب اینگونه برخوردها به نوعی توهین به مخاطب است. اگر محتوای آن برنامه‌ها اشکال دارد قطعاً مدیران اشکال دارند. » او در پاسخ به اینکه به نظر می‌رسد برخی مجریان سیما سواد رسانه‌ای کافی ندارند و آیا به جای حذف برنامه زنده سیاستگذاری‌ها باید تغییر می‌کرد، تصریح کرد: «دنیا به سمت پخش زنده برنامه‌ها حرکت می‌کند اما چون انتخاب‌هایمان غلط است و مدیریتمان به روز نیست و فرسوده است، اینگونه رو به عقب حرکت می‌کنیم. به جای اینکه پل را بالا ببریم جلوی رودخانه را می‌گیریم. مدیر اشتباهی باعث تبدیل برنامه زنده به ضبط شده می‌شود. »
اما محمود گبرلو منتقد سینما نظرش متفاوت است او که زنده بودن یا ضبطی بودن برنامه‌های تلویزیون را جزو دغدغه‌هایش نمی‌داند، در این باره می‌گوید: «مهم این است که نکاتی که برای مردم اهمیت دارد پخش شود. برخی حذفیات مهم است و باید اتفاق بیفتد و برخی‌ها هم تلویزیون تشخیص داده است که نباید پخش شوند. هر برنامه‌ای که مناظره محور است باید به‌صورت زنده پخش شود. این خاصیت مناظره است و میهمان برنامه هم به خاطر زنده بودن برنامه قبول می‌کند که بیاید و راحت‌تر نظرش را عنوان کند. اما در برخی برنامه‌های زنده این اتفاق ناگوار افتاده است و من متأسفم که برخی از زنده بودن برنامه سوءاستفاده می‌کنند و کلمات غیر حرفه‌ای و غیر ادبی را به کار می‌برند. » او با اشاره به چندین برنامه سینمایی زنده از تلویزیون که در آن از الفاظ زشت نسبت به فیلمسازان به کار برده شده اظهار تأسف کرد و در این باره تصریح کرد: «وقوع این اتفاقات دوحالت دارد یا فرد پشت دوربین بی‌سواد و بی‌اندیشه است و آداب اجتماعی را رعایت نمی‌کند یا تلویزیون مایل است اینگونه آدم‌ها باشند و حرف‌های رکیک بزنند. اینجاست که من حق می‌دهم که برنامه‌ها به‌صورت ضبطی پخش شوند. متأسفانه به جای اینکه یک منتقد سینمایی که اینگونه از کلمات رکیک استفاده می‌کند، را کنار بگذاریم همه گروه‌های تلویزیونی را به دردسر می‌اندازیم.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7272/1/535176/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها