از نوای کمانچه تا آهنگ «جنتلمن»
نرگس عاشوری
خبرنگار
نام کشتهشدگان زلزله بم روی شیشهای در یکی از ساختمانهای سالم باقیمانده و عکسی از عباس کوثری در دی 1382 آغازگر بخش اجتماعی تازهترین شماره ماهنامه شبکه آفتاب است. این ماهنامه اجتماعی و فرهنگی در آخرین شماره خود به مناسبت زلزله بم در بخش اول با مضمون اجتماعی به این ماجرا پرداخته است. حسین رسولزاده در یادداشتی با عنوان «پاسخ به صدای سکوت» به این سؤال پاسخ داده است که آیا خانه امنترین جای جهان است؟ در ادامه نرگس جودکی در «رؤیا و کابوسهای توأمان» روایتی تأثیرگذار از سرنوشت مردی که دنیا برایش گریست نوشته است. در این متن داستان زندگی امین که در شب زلزله در زندان حضور داشت روایت شده و عکس عطا طاهر کناره از او که جنازه دو فرزندش را در آغوش کشیده چاپ شده است. در آن ایام این عکس بهعنوان تأثیرگذارترین عکس به جهان مخابره شد. «لالایی مجنون» روایتی از نخستین روزهای پس از زلزله در فرودگاه بم، «تو فاجعهای» روایت آنچه پس از زلزله در برج فرودگاه بم گذشت به همراه گفتوگوی علیاکبر قاضیزاده با باقر زرافشان (نخستین عکاس زلزله بویین زهرا) از دیگر مطالب این بخش است. بخش سینما با تصویری از دیو جونز در فیلم «من دنیل بلک» آغاز میشود و این بخش با نگاهی بر «آبادانیها»ی کیانوش عیاری، «زیر پوست شهر» رخشان بنیاعتماد و «شهر زیبا» اصغر فرهادی، مروری دارد بر 6 فیلم از نقاط مختلف جهان که از فقر و فلاکت آدمهایشان گفتهاند. بخش تئاتر در باب یکی از جنجالیترین نمایشنامههای تئاتر آلمان است. این بخش با متنی ترجمه شده از نازنین دیهیمی به نمایشنامه «جانشین» اثر رولف هوخ هوت اختصاص دارد که آن را جدلانگیزترین اثر ادبی این نسل خواندهاند. دراماتورژی در «سه گانه خانواده» گروه پیپینگتُم و نامهای از محمد چرمشیر خطاب به آتیلا پسیانی از دیگر مطالب بخش تئاتر است. اما در بخش موسیقی که تصویر جلد ماهنامه هم از آن انتخاب شده و با عنوان «صدای پویای زخم» به تصویری از کیهان کلهر اختصاص یافته است، گزارشی اختصاصی از بیستوپنجمین دوره نمایشگاه موسیقی ملل که از دوم تا پنجم آبانماه در شهر تامپره برگزار شد، منتشر شده است. این دوره از وُمکس برای دوستداران موسیقی در ایران مهم و خبرساز بود چرا که از دوماه قبل اعلام شد جایزه اصلیاش به کیهان کلهر تعلق دارد. در این بخش همچنین مطلبی از علی غریبدوست درباره دلایل فراگیر شدن موسیقی «جنتلمن» میخوانید. حافظه مشترک در تصویرسازی کتب درسی، هفتادسال ماندگاری غلامعلی مکتبی در کنار گفتوگویی با عتیق رحیمی از مطالب خواندنی بخش تجسمی و تنِ متن است.
شبکه آفتاب
شماره: 49
سردبیر: مازیار حبیبینیا
قیمت: 25 هزار تومان
آذر و دی 98
در سینماهای دنیا چه خبر است
رکوردزنی آثار اقتباسشده از بازیهای ویدئویی
وصال روحانی
خبرنگار
«سونیک خارپشت» فیلم تازهای که براساس یک بازی ویدئویی ساخته شده، با فروشی 57 میلیون دلاری در سه روز پایانی هفته و با گیشهای 68 میلیون دلاری در چهار روز نخست پخشاش بهترین «آغاز اکران» تاریخ را برای فیلمی از این رده و برای تمامی کارهای ساخته شده براساس بازیهای ویدئویی به دست آورد. این اتفاق در هفتهای افتاد که «جزیره خیالی» کار تازه کمپانی سونی پیکچرز با کمتر از یک چهارم رقم فروش «سونیک» رتبه بعدی جدول پولسازان سینماهای امریکا و کانادا را تصاحب کرد اما در سایر کشورها اصلاً به آمار چشمگیری نرسید.
برخوردی مثبت با «سونیک»
«سونیک خارپشت» که توسط پارمونت ساخته شده است، با فروش 57 میلیون دلاریاش در روزهای پایانی هفته از ارقام به ثبت رسیده توسط همتایش «پوکمون: کارآگاه پیکاچو» که در اردیبهشت ماه اکران شده بود، عبور کرد و تا حالا هیچ فیلم مشتق شده از یک بازی ویدئویی چنین فروشی را در بدو نمایش خود نداشته است. این فیلم که براساس بازی ویدئویی موسوم به Sega ساخته شده، تا امشب (سهشنبه شب) رقم 75 میلیون دلاری را نیز در گیشههای امریکا رد خواهد کرد. این درحالی است که منتقدان فیلم و سینما و سایتهای ارزشگذاری این حرفه نیز برخورد مثبتی با این فیلم داشتهاند و بهعنوان مثال سایت سینما اسکور درجه «A» را به این فیلم ارزانی داشته و روتن توماتوز نیز میزان همراهی تماشاگران عام و معمولی را با این فیلم 95 درصد برآورد کرده است. بررسیها نشان داده که از بینندگان هفته نخست «سونیک» 56 درصد مرد بوده و 70 درصد زیر 25 سال سن داشتهاند. «Sonic» این هفته در 40 کشور و بازار و منطقه دیگر جهان هم نمایش پیدا کرد و در آنها مجموعاً 43 میلیون دلار بهدست آورد تا از رقم 100 میلیون دلار در سطح دنیا عبور کند. در میان سایر کشورهای به نمایش درآورنده «سونیک» مکزیک با گیشهای 7/6 میلیون دلاری بیشترین پول را به حساب سازندگان این فیلم ریخت و بریتانیا هم 2/6 میلیون دلار را نصیب پارامونت کرد. برهمین منوال فرانسه با 3/4 میلیون، آلمان با 3/3 و برزیل با 3 میلیون دلار سایر کشورهایی بودند که جیب تولیدکنندگان این فیلم را پر کردند و در ردههای بعدی استرالیا با 8/2 میلیون دلار، اسپانیا با 2 میلیون و ایتالیا هم با 9/1 میلیون دلار به این فیلم سودهایی قابل توجه رساندند و اوکراین و کلمبیا هرکدام گیشههای یک میلیون دلاری را برایش پی ریختند. این درحالی است که نمایش «سونیک» در روسیه تازه از پنجشنبه این هفته شروع میشود و برای دیدن آن در ژاپن باید به هفته اول فروردین 99 چشم دوخت و به سبب شیوع گسترده بیماری کرونا در چین و تبعات هولناک آن پارامونت تا این لحظه از اعلام زمان نمایش این فیلم در این کشور بسیار پرجمعیت شرق آسیایی سر باز زده است.
به همه اینها بیفزاییم این نکته که «سونیک» را جف فاولر کارگردانی کرده و پت کیسی و جاش میلر سناریوی آن را نوشتهاند و امثال جیمزمارسدن و تیکا سامپر نقشهای اصلی آن را ایفا کردهاند و جیم کری بهخاطر ایفای عالی نقش آدم بد قصه که دکتر روبوتینک نام دارد، مورد تحسین منتقدان قرار گرفته و پس از چند سال خاموشی و کم فروغی یک بار دیگر به جمع خبرسازان این حرفه پیوسته است. بن شوارتز هم بهجای کاراکتر اصلی (و کارتونی) سونیک، صحبت کرده است.
تنزل از یک به دو
شروع عالی «سونیک خارپشت» در سینماهای دنیا باعث شد «پرندگان شکاری» پس از استقرار در صدر جدول سودسازان سینماهای امریکای شمالی در همان هفته نخست اکرانش، این هفته با یک درآمدآفرینی 17.1میلیون دلاری به رتبه دوم تنزل کند و این نشان میدهد فروش این فیلم 48 درصد کاهش نسبت به هفته اول نمایشاش داشته است. فروش این فیلم پس از 13 روز پخش در امریکا و کانادا 62 میلیون دلار بوده و خارج از مرزهای امریکای شمالی هم این فیلم در 78 کشور و بازار مرتبط با اروپا، آسیای شرقی، شمال آفریقا، امریکای جنوبی و اقیانوسیه مجموعاً 25 میلیون دلار کسب کرده است. با این اوصاف «پرندگان شکاری» حالا 146 میلیون دلاری در سطح دنیا کاسبی کرده است و در میان کشورهای غیر امریکایی پخشکننده فیلم بریتانیا با گیشهای 7.6 میلیون دلاری پیشتازی را برعهده دارد.
درآمدهای یک جزیره خیالی
«جزیره خیالی» (یا «جزیره فانتزی») با آغاز اکرانی 12.4 میلیون دلاری در سه روز پایانی هفته در جدول درآمد آفرینان سینماهای امریکای شمالی در مکان سوم ایستاد و در سطح جهان هم به 7.8 میلیون دلار در 35 کشور واقع در سایر قارهها دست یافت. در میان کشورهای غیر امریکایی نمایش دهنده این فیلم فرانسه با گیشهای 3/1 میلیون دلاری پیشتازی را بر عهده گرفته و پس از آن اندونزی با 950 هزار و استرالیا با 700 هزار دلار، دیگر منابع مالی بالنسبه مفید برای «جزیره خیالی» در قصه نخست اکرانــــــــــــش بودهانـــــــد. این فیلم از فردا در آلمان و از 10 روز بعد در روسیه و بریتانیا به نمایش در میآید ولی مکزیک و برزیل فقط از 5 فروردین 1399 به بعد بهروی این فیلم آغوش خواهند گشود. «تصویر» دیگر فیلم تازه اکران شده در این هفته هم بازخورد خوبی را در رسانهها و سایتها شامل حال خود دید تا آنجا که روتن توماموز رقم تأیید آمیزی برابر با 82 درصد را برای آن اعلام کرد و فروش 12.3 میلیون دلاری در 2526 سالن در سطح امریکا و کانادا مجموعاً رقمی نبود که سازندگان این فیلم را دلسرد و پشیمان کند. برآوردها نشان میدهد این فیلم در هفته نخست تماشاگران را گرداگرد خویش دیده است که 56 درصدشان زن بودهاند و 64 درصد هم حداقل 25 سال سن داشتهاند.
اوجگیری «انگل»
باید متذکر شویم که در یک واقعه اسکاری و مرتبط با بهترین جایزه سینمایی جهان، فیلم کرهای «انگل» فقط یک هفته بعداز فتح چهار جایزه اصلی اسکار در نودودومین دوره اهدای این جوایز با سوار شدن بر بالهای این افتخار تازه به دوهزار سالن در سطح امریکا و کانادا بسط یافت تا با 5.5 میلیون دلار سودسازی رتبه هشتم را در جدول درآمدسازان سینمای این کشورها بهدست آورد و این در حالی است که یک هفته پیش با پخش شدن در کمتر از 300 تالار رتبهای بالاتر از یازدهمی را کسب نکرده بود. این فیلم که کمپانی توزیعکننده آن نئون است پس از 20 هفته نمایش محدود(و اینک وسیع) درامریکای شمالی 45 میلیون دلار عایدی داشته که برای آثار غیرانگلیسی زبان رقم بالایی بهحساب میآید و بر این اساس به پنجمین فیلم پرفروش این رده و تبار در تاریخ امریکا تبدیل شده و فاصله اندکی با فیلم چهارم جدول دارد که «بدون توضیحات لازم» نام دارد و 45.6 میلیون دلاری است.
ترانه باران و برپایی «موزه رضا مافی» در جشنواره تجسمی فجر
ارائه آثار بزرگان خوشنویسی معاصر
ایران/ گالری ترانه باران با هدف حمایت از هنر، گرامی داشت هنرمند و تقویت فضای هنر فاخر خوشنویسی در دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر، «موزه رضا مافی» بر پا میکند و همچنین آثار جمعی از بزرگان خوشنویسی معاصر را به نمایش میگذارد. محبوبه کاظمی دولابی، مدیر گالری ترانه باران با اعلام این خبر به «ایران» گفت: «ما نیز همچون جامعه فرهیخته ایران، سوگوار اتفاقات اخیر هستیم و با دلی اندوهگین تلاش داریم از دریچه آرامشبخش هنر به فضای همدلی و همراهی نائل آییم، ما اعتقاد داریم هنر را در هیچ زمانهای نمیتوان تعطیل کرد و اتفاقاً در بزنگاههای تاریخی هنر مرهم، محل گفتوگو و تفاهم جامعه است.» او افزود: «با هدف آشنایی مردم با بزرگان خوشنویسی ایران و شناخت افزونتر از سبک زندگی و جهانبینی این هنرمندان بیبدیل، گالری ترانه باران قصد دارد در دورههای زمانی مختلف بخشی از وسایل کار، زندگی و نیز سندهایی مهم از دوره های مختلف کاری این استادان مبرز را به نمایش بگذارد که در نخستین قدم در این راه« موزه رضا مافی» را در پاویون گالری ترانه باران در دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر برپا میکنیم. در مجاورت این موزه قصد داریم آثاری شاخص از بزرگان خوشنویسی معاصر به نمایش بگذاریم که نمونههایی ارزشمند از تحولات خوشنویسی اصیل ایران است.» کاظمی با تأکید بر این نکته که خوشنویسی هنر آبا و اجدادی ایرانیان است به این مسأله اشاره کرد که «این همان اکسیر نایابی است که فقط در ایران یافت می شود و هیچ جایی در دنیا این گوهر نایاب را ندارد. اگر اروپا مهد هنر مدرن و امریکا مهد هنر پسا مدرن و معاصر است، دنیا در ایران خوشنویسی اصیل را جستوجو میکند، چه آنها که بر اجسام کاربردی نقش بستهاند و چه در کتابتها و کاغذها جلوه گری میکنند؛ از اینرو است که معظمترین موزههای هنری دنیا مفتخر به دارا بودن خط نوشتههای کهن فارسی هستند و از این رهگذر با محوریت گردشگری هنری درآمدهای چشمگیر دارند اما ما روی گنجی خوابیدهایم و ارزشهای راستین آن را درک نکردهایم. شاید وقت آن رسیده در آوردگاههایی که همه هنرها زیر یک سقف گرد هم میآیند، بارقههایی درخشان از اصالتهای این هنر تمدنی را به مردم عرضه کنیم شاید زمینه بازگشت آب به مسیر درست جوی اتفاق افتد.» دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ۲۹ بهمن تا پنجم اسفند در مؤسسه صبا فرهنگستان هنر برپا خواهد شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین جشن میلاد کوثر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «در حوزههای مختلف زنان در جمهوری اسلامی ارتقا داشتهاند و در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه نیز شتاب قابل توجهی داشتهایم. بهعنوان مثال مؤلفان زن پیش از انقلاب زیر ۱۰۰ مؤلف بوده اما در ۱۰ ماهه اول سال ۹۸ بر اساس اعلام خانه کتاب ۱۹هزار و ۵۰۰ نفر از مؤلفان را زنان تشکیل میدهند. در حوزه ترجمه نیز بیش از ۵هزار زن مترجم داریم.»
فیلم سینمایی «چهلوهفت» به کارگردانی احمد اطراقچی و علیرضا عطاءالله تبریزی و تهیهکنندگی ناهید دلآگاه از ۳۰ بهمن در سینماهای سراسر کشور اکران میشود.
نمایش «سهشنبههای لعنتی» به نویسندگی و کارگردانی محمد مهدی خاتمی با حضور هنرمندانی چون مسعود کیمیایی و نسرین مقانلو در تالار سایه روی صحنه رفت. مسعود کیمیایی در افتتاحیه نمایش «سهشنبههای لعنتی» گفت: درود بر تئاتر که مقتدر است، ساکت ننشسته و به راه خود ادامه میدهد.
فیلم «آبادان یازده ۶۰» بهدلیل زاویه پرداخت به دفاع مقدس از یک ایستگاه رادیویی توسط معاونت صدا تجلیل شد.
همزمان با روز ملی اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی، اولین نمایشگاه آژانس عکس مستند سو، با موضوع کارآفرینان برتر مناطق روستایی و محروم سراسر کشور بهصورت خیابانی برگزار میگردد.