جدال شبکه های اجتماعی با اخبار جعلی «کرونا»
میترا جلیلی
خبرنگار
شیوع ویروس «کرونا» در چین و انتشار آن در سایر نقاط جهان نگرانیهایی را ایجاد کرده و البته انتشار سریع اخبار در شبکههای اجتماعی مختلف، دامنه مشکلات را گسترش داده است چراکه از همان لحظه آغازین اعلام خبرها درباره ویروس کرونا، اخبار جعلی و اطلاعات غلط درباره شیوع، درمان این بیماری و... در فضای مجازی منتشر شد. با توجه به سرعت بالای این انتشار، کمپانیهای بزرگ فناوری و مالکان این پلتفرمها برای مقابله با گسترش این اطلاعات غلط و اخبار جعلی و حذف آنها، دست به کار شدند.
ابزار حقیقت یاب «فیس بوک»
نام فیس بوک، توئیتر، تیک تاک و... در میان کمپانیهایی دیده میشود که تلاش میکنند تا راهکارهایی برای غربالگری انبوه اطلاعات موجود و ایجاد لینکهایی برای دستیابی کاربران به اطلاعات دقیق ارائه دهند. تعداد پستهای حاوی اطلاعات غلط درباره شیوع این ویروس و همچنین راههای درمانی آن بسیار افزایش داشته و شیبی صعودی دارد. اما این شبکههای اجتماعی و غولهای فناوری جهان چه راهکاری را مورد استفاده قرار دادهاند تا در دام اخبار جعلی نیفتند و اصولاً چه تلاشهایی برای اطلاعرسانی درباره این بیماری داشته اند؟
یکی از شبکههای اجتماعی که در این زمینه گامهای بلندی برداشته، فیسبوک است. این کمپانی در یک پست وبلاگی اعلام کرد دامنه انتشار اخبار غلط درباره ویروس کرونا را تا حد امکان کوچک خواهد کرد و برای این کار نیز حذف ادعاهای غلط یا سخنانی که از آنها بوی توطئه برای ترساندن مردم و ایجاد رعب و وحشت به مشام میرسد را در دستور کار خود قرار داده است. فیسبوک در این پست وبلاگی ادامه داده است: پلتفرم ما از ابزاری حقیقت یاب با نام fact-checkers استفاده میکند تا بتواند با مروری بر اخبار منتشر شده روی فیس بوک، نمونههای غیرواقعی و ادعاهای واهی را حذف کند. این کمپانی همچنین گفته است افراد حقیقی که پیش از این اخبار جعلی را منتشر کردهاند یا اینکه تلاشهایی برای به اشتراکگذاری اخبار غیرواقعی داشتهاند را بیشتر زیر ذره بین دارد.
این شبکه اجتماعی بیش از همه بر ادعاهای درمانی برای مبتلایان به ویروس کرونا و ارائه نسخههای غلط درمانی آن تمرکز دارد. بهعنوان مثال یک کاربر فیلیپینی در فیسبوک راه درمانی برای مقابله با ویروس کرونا پیشنهاد داد و نوشت برای در امان ماندن از این ویروس اجازه ندهید گلوی شما خشک بماند و همچنین از غذاهای پرادویه دوری کنید چرا که ویروس کرونا در این غذاها نهفته است. این پست بیش از 16هزار بار توسط کاربران به اشترک گذاشته شد وبیشتر از 400 کامنت دریافت کرد که درنهایت فیسبوک بلافاصله پس از اطلاع از این موضوع، این پست را از پلتفرم خود حذف کرد. اینستاگرام نیز که در مالکیت فیسبوک قرار دارد هشتگهایی خاص با موضوع کرونا را مسدود کرد که البته اطلاعات غلط را رواج میدادند.
واتس اپ، دیگر شبکه پیام رسان زیرمجموعه فیسبوک نیز به این کمپین فیسبوک پیوسته است و اجازه انتشار اخبار جعلی و دیتای نادرست را نمیدهد.این شبکه اجتماعی در گذشته هم مشکلات زیادی برای مقابله با انتشار اخبار جعلی داشت و در برخی کشورها همچون هندوستان درست مانند یک بمب ساعتی عمل میکرد چراکه در مواردی، انتشار اخبار غلط روی این پلتفرم به نزاعهای گسترده و قتل منجر شد. سال گذشته این پلتفرم اعلام کرد که در راستای مقابله با انتشار اخبار جعلی، از ارسال انبوه پیامها در این شبکه پیام رسان در برخی کشورها جلوگیری میکند. بهعنوان مثال در هندوستان کاربران نمیتوانند ازطریق واتس اپ یک پیام مشخص را به بیش از 5 نفر یا 5 گروه ارسال کنند. این پیام رسان همچنین پیامهایی که به دفعات فوروارد میشوند را تگ میکند تا شناسایی شوند و درصورت قرار گرفتن در دسته اخبار جعلی، بتوان آنها را راحتتر شناسایی و حذف کرد.
15میلیون توئیت درباره کرونا
توئیتر نیز یکی دیگر از پیام رسانهای محبوب جهان است که احتمال انتشار اخبار جعلی روی آن وجود دارد. توئیتر اعلام کرده است که از زمان اعلام شیوع ویروس کرونا تاکنون بیش از 15میلیون توئیت درباره این ویروس انجام شده است و با توجه به اهمیت موضوع، این پلتفرم امکانی را فراهم کرده که کاربران به محض جستوجو درباره کرونا ویروس، به کانالهای رسمی مربوط به سازمان جهانی بهداشت یا مراکزی برای کنترل بیماری ارجاع داده شوند و اطلاعات درست و دقیق را به دست بیاورند. درواقع کاربران توئیتر به محض جست و جوی واژه کروناویروس با عبارت «واقعیتها را بدانید» مواجه میشوند و با کلیک روی آن، عملاً به اطلاعات سازمانهای رسمی و بهداشتی متصل میشوند. البته توئیتر اعلام کرده با اینکه تلاشهای زیادی برای انتشار اخبار جعلی و حاوی اطلاعات غلط درباره این بیماری روی این پلتفرم دیده نمیشود اما ما همچنان هوشیار و گوش به زنگ هستیم تا از این تحرکات جلوگیری کنیم. ازسوی دیگر دانشمندان و پزشکان در توئیتر نیز از هشتگnCoV2019 استفاده کردهاند تا آخرین اطلاعات درباره این ویروس، منبع بیماری، نشانههای بیماری و... را به اطلاع کاربران جهان برسانند.
«تیک تاک» و لینکهای سلامت
تیک تاک، این شبکه اجتماعی اشتراکگذاری ویدئو هم یک لینک به وب سایت سازمان جهانی بهداشت را فعال کرده و همچنین امکانی را در اختیار کاربران قرار داده تا در صورت مواجهه با اطلاعات غلط درباره کرونا همچون راههای درمانی عجیب و غریب یا محتوایی که میتواند برای دیگر کاربران مضر باشد، بتوانند آن را گزارش دهند. اگر هم کاربران بهدنبال اطلاعات بیشتری از این ویروس باشند میتوانند با کلیک بر هشتگ کروناویروس(#coronavirus) به اطلاعاتی گسترده دست پیدا کنند. البته این پلتفرم که در مالکیت شرکت چینی ByteDance قرار دارد، پیش از شیوع کرونا هدف انتقاداتی گسترده بود چراکه به پزشکان و پرستاران اجازه میداد در قالب پستهای ویدئویی مشاورههای دارویی ارائه دهند اما حالا بسیاری معتقدند با تغییر استراتژی این پلتفرم، مشکلات پیشین آن نیز حل شود. تیک تاک البته یادآور شده است که دستورالعمل این پلتفرم به گونهای است که از انتشار محتوای مضر به طور کلی ممانعت میکند.
حذف محتوای دروغ در «یوتیوب»
یوتیوب که در مالکیت گوگل قرار دارد نیز تاکنون در زمینه مقابله با انتشار ویدئوهای جعلی و حاوی صحنههای خشونت بار و همچنین محتوای سرشار از نفرت، تلاش بسیاری داشته و به عبارت دیگر چندان اجازه نمیدهد که کاربران قوانین و دستورالعملهای این پلتفرم را مورد حمله قرار دهند. این پلتفرم در زمینه ویروس کرونا نیز همین روند را ادامه داده و ویدئوها با محتوای غلط یا دروغ را به محض شناسایی، بسرعت حذف میکند.
منابع معتبر در«ردیت»
یکی دیگر از شبکههای اجتماعی، ردیت(Reddit) است که به تازه واردان این پلتفرم هشدار میدهد مراقب محتوایی که درباره کرونا و...به اشتراک میگذارند، باشند درغیر این صورت اکانت آنها تعلیق میشود. این پلتفرم بر پایه گروههای بحث و تبادل نظر ساخته شده و کاربران میتوانند به کامنتها و پستهایی که سایر کاربران میگذارند، رأی بدهند. این ساختار تا حدی به این پلتفرم کمک میکند تا از اطلاعات غلط در امان بماند اما با این حال این شبکه اجتماعی در صفحه نخست ردیت، یک اعلامیه قرار داده است که کاربران را با رشتهای از سؤال و جوابها درباره کروناویروس، راهنمایی میکند. گفتنی است که منابعی معتبر در اختیار کاربران نگران از شیوع این ویروس قرار گرفته است.
«اسنپ چت»، یک پلتفرم امن
اسنپ چت نیز یکی دیگر از شبکههای اجتماعی است که برای مقابله با اطلاعات غلط درباره کرونا، اعلام آمادگی کرده است. این پلتفرم اعلام کرده که ساختار این شبکه اجتماعی تا حد زیادی از انتشار اخبار جعلی و غلط ممانعت میکند چراکه پستهای اسنپ چت بعد از 24ساعت ناپدید میشوند و همچنین کاربران اجازه ندارند پستها را به دفعات زیاد به اشتراک بگذارند. همچنین این شبکه اجتماعی نیوز فید یا خبرخوان عمومی ندارد که هرکسی بتواند روی آن پست بگذارد البته این بدان معنا نیست که کاربران بهصورت انفرادی نمیتوانند در اسنپ چت اخبار جعلی به اشتراک بگذارند بلکه به این معناست که این پستها تنها توسط تعداد کمی از افراد دیده میشود. به هرحال این شبکه اجتماعی نیز اعلام کرده که اجازه انتشار اخبار جعلی درباره کرونا را نخواهد داد.
تاکسی های رباتیک در راهند
فناورانه
شرکت تسلا همیشه بهعنوان یک شرکت پیشرو شناخته میشود. شرکتی که همواره در تلاش بوده نسبت به رقبا با سرعت بیشتری حرکت کند. این شرکت اخیراً نیز به موضوع تاکسیهای روباتیک پرداخته و مدعی شده است تا پایان سال 2020 از یک میلیون تاکسی روباتیک رونمایی خواهد کرد.
بهگزارش انتخاب، بهنظر میرسد شرکت تسلا بزودی به رقیبی جدی برای اوبر تبدیل میشود. شرکت تاکسیرانی اینترنتی اوبر با مدیریت دارا خسروشاهی یکی از نخستین شرکتهایی بود که برای استفاده از تاکسیهای خودران تلاش کرد، اکنون بهنظر میرسد طرح ایلان ماسک مدیرعامل تسلا، بسیار مشابه با طرح اوبر است.
ماسک مدتی پیش دیدگاه خود را برای شبکه رانندگی خودران تسلا مطرح کرد و گفت که انتظار دارد از اوایل سال 2020 طرح تاکسیهای خودران را به بهرهبرداری برساند. این نخستین باری نیست که ایلان ماسک روی تولید خودروهای خودران تأکید میکند.
اما جدول زمانی وی آنچنان که انتظار میرفت خوب پیش نرفته است. ایلان ماسک مدعی شده بود خودرو خودران جدید این شرکت در ماه ابتدایی سال 2020 رونمایی میشود با وجود این و در شرایط محقق نشدن این موضوع قرار است ماه آینده میلادی یک میهمانی بزرگ برای گردهمایی طراحان و کدنویسان برگزار کند تا روی طراحی سیستم جدید خودران اتفاق نظر کنند.
مسأله مهم این است که آیا خودروهای فعلی واقعاً قادر به چنین کاری هستند یا خیر. درواقع سیستم مورد نظر ایلان ماسک چیزی فراتر از خودران بودن معمولی خودروها است. ایدهای که بدون هیچ ناظر انسانی و به شکل کاملاً هوشمند و خودران کار میکند. ماسک مدعی شده که تمامی خودروهای تسلا را میتوان به این فناوری ارتقاء داد.
ماسک خدمات پیشنهادی خود را با خدمات اوبر و لیفت مقایسه کرده است اما بهنظر میرسد قصد ندارد سیستم خودران خود را در اختیار این تاکسیهای آنلاین قرار دهد، بلکه قصد دارد یک برنامه مشابه اختصاصی برای سفرهای مسافران خود ترتیب دهد. اگرچه ماسک جزئیات تاکسیهای روباتیک خود را تا حد زیادی مبهم گذاشته است، اما پیشبینی میشود شهرهایی مانند سانفرانسیسکو میتوانند این خدمات را ارائه دهند.
این نقشه بلندپروازانه در نگاه نخست دست نیافتنی به نظر میرسد اما این ایدهای است که بسیاری از گروههای خودروسازی مثل جنرال موتورز نیز در سر دارند. یکی از مهمترین نکات در مورد تاکسیهای روباتیک، مسأله ایمنی و پیشگیری از تصادفات است. پیشبینی میشود که این اتومبیلها فقط به صفحه کامپیوتر مجهزند و نیاز به فرمان یا پدال ندارند.
چگونه با هک حساب بانکی مقابله کنیم
از نوع دیگر
سینا آب روشن
عضو انجمن کامپیوتر ایران
با توسعه جوامع و دیجیتالی شدن ارتباطات اجتماعی و تجاری، شیوههای کلاهبرداری و مانورهای متقلبانه نیز فرآیندی فرا توسعه را تجربه میکند به عبارتی افکار کلاهبردارانه همچنان جلوتر از آگاهیهای عمومی بوده و دائماً کاربران اینترنتی را تهدید میکند.
خالی کردن حسابهای بانکی یکی از آسانترین و دوست داشتنیترین کارهای هکرهای جوان میتواند باشد، در واقع بیاحتیاطی و سهلانگاری برخی از کاربران بانکی فرصتهای طلایی را برای نفوذگرها فراهم میکند.
حال میخواهیم توضیح دهیم چطور هوشیار و آگاه باشیم تا مورد حمله هکرها قرار نگیریم. یکی از عمومیترین روشهای سرقت از حسابهای بانکی، طراحی صفحات جعلی یا فیشینگ است، به این صورت که شما با یک جستوجوی ساده در اینترنت تمایل به خرید کالایی از طریق فروشگاههای اینترنتی دارید اما هکرها شما را به سایت جعلی خودشان برای پرداخت وجه که مشابه صفحه اصلی درگاه پرداخت بانک است هدایت میکنند و شما با وارد کردن اطلاعات حساب بانکی از جمله شماره کارت، رمز دوم، cvv2 و تاریخ انقضای کارت، همه اطلاعات لازم را ناخواسته در اختیار این دسته از افراد قرار میدهید. بنابراین اولین پیش آگاهی این است که شما باید از سایتهای معتبر اینترنتی خرید کنید. برای این کار شما باید صفحات جعلی را از سایت اصلی درگاههای بانکی تشخیص دهید بهعبارتی تمامی درگاههای بانکی در کشور دارای آدرس shaparak.ir درانتهای خود هستند اما اگر سایت با آدرسهای مشابهی همچون:shaparrak.ir یا
shapparak.ir و یا... بود شما باید این تفاوت را تشخیص دهید و راه را برای نفوذ هکرها ببندید. نکته بعدی دقت به URL سایت است، توجه داشته باشید که قبل از آدرس هر سایتی که برای خرید اقدام میکنید در نوار آدرس بار، پروتکل https قید شده باشد و اگر http بود، از خرید صرف نظر کنید زیرا وجود همین s کوچک امنیت اطلاعات تبادل شده را تضمین میکند. سومین مورد اینکه در تمامی سایتهای معتبر خرید اینترنتی، لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی نشان داده شده است اگر این نماد در صفحه موجود نباشد از خرید و ارائه اطلاعات بانکی صرفنظر کنید. یکی دیگر از راههای نفوذ هکران، تلفنهای همراه هوشمند است. در این شیوه از کلاهبرداری، هکرها با قرار دادن یک نوع ویروس در قالب یکی از نرم افزارهای بانکی یا حتی غیر بانکی که توسط خودشان طراحی شده است، به نفوذ در اطلاعات شخصی طعمهها میپردازند. گفتنی است که این ویروسها هنگام تراکنش فعال میشوند و اطلاعات حساب را در اختیار هکران قرار میدهند. پیشنهاد میشود کاربران اپلیکیشنهای پرداخت الکترونیکی را از بانکها و سایتهای معتبری که خود سازندگان اپلیکیشن معرفی میکنند، دریافت نمایند.
برای دریافت نرم افزارهای ایرانی و فارسی زبان، حتی بازیهای تلفن همراه دقت کامل داشته باشید چون از طریق نرم افزارهای غیر بانکی هم میتوان حساب بانکی را هک کرد.
اگر دقت کرده باشید در تلفنهای همراه هوشمند بعد از نصب یک نرم افزار، از شما مجوز دسترسیهای لازم را مطالبه میکند تا اجرا شود لذا باید حواستان باشد که برای اجرای یک بازی مجوز دسترسی به اجزای غیر مرتبط از جمله: پیامکها، مخاطبان، دوربینهای تلفن و... را که هیچ کدام به بازی مربوط نیست، فعال نکنید.
سومین راه نفوذ هکران راهی به نام key logger است، در این روش هکر یک نوع ویروس را وارد دستگاهتان میکند که هرچه را مینویسید و تایپ میکنید، کپیبرداری کرده، برای هکر میفرستد و از این طریق به اطلاعات حساب بانکی و دیگر فایلهای خصوصیتان دسترسی کامل پیدا میکند.
برای جلوگیری از ورود اینگونه ویروس به تلفن همراهتان ابتدا باید یک آنتی ویروس قوی نصب کنید و به مسائلی که پیشتر به آنها اشاره کردیم، توجه کنید. چهارمین راه نفوذ، شنود از طریق تلفن همراه است، به این صورت که شما در ارتباط با حساب بانکیتان به مشکل میخورید و به جای مراجعه حضوری، با اپراتورهای بانکتان تماس میگیرید، عموماً در اینگونه مکالمات کاربران اطلاعات حساب بانکیشان را در اختیار اپراتور قرار میدهند تا مشکلشان حل شود که در این بین هکرها اطلاعات کاربران را دریافت و عملیات نفوذ را شروع میکنند.
برای جلوگیری از نفوذ، کاربران نباید اطلاعات مهم حسابشان را از طریق تلفن یا پیامک برای اشخاص بازگو یا ارسال کنند. گفتنی است که کارکنان بانک هرگز اطلاعات مهم را تلفنی از شما دریافت نمیکنند و حضوری مشکل شما را برطرف میکنند.
نکته مهم دیگر اینکه هرگز تراکنشهای مالیتان حتی خرید یک شارژ را از طریق وای فای عمومی انجام ندهید چون ممکن است به جای وارد شدن به درگاه بانکی به صفحات جعلی وارد شوید و حساب بانکیتان هک شود. ما از طریق فعال کردن رمز یک بار مصرف که اخیراً راهاندازی شده براحتی میتوانیم از شر نفوذ هکرها دور بمانیم.
اگر دقت کرده باشید هکرها از طریق بهدست آوردن اطلاعات حساب بانکیتان به برداشت وجه و سوءاستفاده از آن میپردازند حال اگر رمز حساب شما در هر 30 ثانیه تغییر کند دست هکرها به هیچ جا بند نیست و با 3 بار اشتباه وارد کردن رمز دوم، امکان برداشت از حساب بانکی عملاً منتفی میشود.این به معنای آن است که با فعال کردن رمز پویا اگر ناخواسته به همه مواردی که پیشتر ذکر شد توجه نکرده باشید هرگز حسابتان هک نخواهد شد.
در نظر داشته باشیم که همه ما اطلاعات مهم و ارزشمندی در تلفن همراهمان داریم پس باید مراقب دانلود اپلیکیشنها و اطلاعات دریافتی مثل عکس، موسیقی و ویدئوها از سایتهای غیر معتبر باشیم، چون احتمال دسترسی به اطلاعات شخصی و غیر بانکی از طریق نفوذ نوعی ویروس که درون این فایلها و نرم افزارها نهفته است، همیشه امکان پذیر بوده و ما را تهدید خواهد کرد.
توئیتر به دنبال قوانین سختگیرانه علیه ویدئوهای جعلی
آن سوی خبر
توئیتر قوانین سختگیرانه جدیدی را برای مدیریت ویدئوهای دستکاری شده که با استفاده از ابزار رسانهای جعل عمیق (دیپ فیک) تولید شدهاند، وضع کرد.
بهگزارش ایرنا، براساس قوانین جدید توئیتر دیگر نمیتوان آن دسته از ویدئوهای مبتنی بر جعل عمیق را که آسیبهای احتمالی بههمراه دارند، در پلتفرم این شبکه اجتماعی منتشر کرد. بهعلاوه این شرکت همچنین با برچسب زدن بر توئیتهای حاوی مضامین مبتنی براین فناوری، به افراد کمک میکند تا محتوای حقیقی را از محتوای دستکاری شده تشخیص دهند.
براین اساس، توئیتر از تاریخ ۵ مارس (۱۵ اسفند) بر توئیتهای حاوی «محتوای دستکاری شده یا ساختگی» نشان میگذارد، دامنه دیده شدن آنها را محدود میکند و به کاربرانی که قصد لایک یا بازنشر چنین مضامینی را دارند، هشدار میدهد.
دیپ فیک (Deepfake) یا جعل عمیق نوعی فناوری برپایه هوش مصنوعی است که در تولید یا تغییر محتوای ویدئویی استفاده میشود تا ویدئوی نهایی نمایانگر چیزی باشد که در واقع اصلاً اتفاق نیفتاده است.
این تغییرات جدید نتیجه تلاشها برای مبارزه با فناوری جعل عمیق است. توئیتر که اواخر سال گذشته وعده وضع چنین قوانینی را داده بود، دستورالعملهای جدید را براساس بازخورد کاربران تهیه و تدوین کرده است.
با توجه به نزدیک شدن زمان انتخابات ریاست جمهوری امریکا، به احتمال زیاد توئیتر بهدنبال آن است تا از رسواییهای سیاسی متکی بر فناوری جعل عمیق و به راه افتادن کمپینهای اطلاعات نادرست جلوگیری کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:
رؤیاها آینده را می سازند
خبر
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع نخبگان المپیادی کشور از آنان خواست که هدف داشته باشند و برای رسیدن به رؤیاهای خود تلاش کنند.
بهگزارش «ایران»، محمدجواد آذری جهرمی در گردهمایی فناوران فضایی و در جمع نخبگان و المپیادیهای دانشآموزی و دانشگاهی بعد از شنیدن سخنان و دغدغههای نخبگان با اشاره به اینکه باید برای آینده خود هدفی ترسیم کنیم، به نخبگان دانشآموز و دانشجو توصیه کرد: برای خود هدف داشته باشید و به آن هدف افتخار کنید و برای رسیدن به آن تلاش کنید.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از واقعیتهای امروز تحقق رؤیاهای گذشتگان است، افزود: دیگران رؤیاهای ما را ساختند و ما نیز باید تلاش کنیم رؤیاهای دیگران را بسازیم و اگر این کار را انجام ندهیم آیندگان تصور خوبی نسبت به ما نخواهند داشت.
آذری جهرمی با اشاره به اینکه در مسیر رسیدن به آرزوها شکست نیز وجود دارد، گفت: بسیاری از افراد نسبت به اعلام خبر پرتاب ماهواره بهدلیل شکست احتمالی انتقاد داشتند در صورتی که باید حقایق را به مردم بگوییم چرا که مردم دروغ گفتن را نمیپذیرند نه سخن گفتن از حقایق یا حتی شکستها.
وی با اشاره به ساخت ماهوارههای مختلف بعد از پیام ۱، افزود: ما از شکست ماهواره پیام ۱ درس گرفتیم و تلاش کردیم تا به رؤیاهای خود برسیم و حتماً موفق میشویم.
وزیر ارتباطات با تأکید به اینکه رؤیاها آینده را میسازد، گفت: این عرصه میدان تلاش است و تلاش زمانی معنی میدهد که رؤیای خوبی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه سازندگان ماهواره پیام ۱ در حال ساخت پیام ۲ هستند، افزود: این ماهواره با تکنولوژی روز جهان ساخته میشود.
آذری جهرمی با بیان اینکه با این تلاشها به آینده روشن میرسیم، تأکید کرد: تمام فعالان این حوزه رؤیای کوبیدن پرچم ایران در کره ماه را دارند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به رئیس سازمان فضایی کشور دستور داد امکان رصد پرتاب ماهواره ظفر برای نخبگان نجوم فراهم شده و اطلاعات دریافتی از ماهواره برای تحلیل و ارزیابی به آنان ارائه شود.
در عین حال وزیر ارتباطات با بیان اینکه اولین گام برای اعزام فضانورد ایرانی به فضا برداشته شد، گفت: برنامه ساخت ۵ کپسول فضایی حمل انسان آغاز شد.
وی گفت: این اولین گام برای اعزام فضانورد ایرانی به فضا خواهد بود که قرار است طی ۳ سال ساخته شود.
آذری جهرمی با بیان اینکه ساخت کاوشگر تاکنون در مرحله تحقیقاتی بوده است، افزود: هماکنون ساخت ۵ کاوشگر را برای روباتهای تا مدار ۱۹۰ کیلومتری زمین و در وزن هزار و ۸۰۰ کیلو سفارش دادهایم که نمونه اولیه برای آمادگی اعزام انسان به مدار زمین خواهد بود.
وزیرارتباطات گفت: این پروژه با همکاریهای بینالمللی انجام میشود و تأثیر زیادی در پیشرفت دانش فضایی ایران در خصوص کاوشهای فضایی خواهد داشت.
وی گفت: ما آرزو و هدفگذاریمان این است که به حضور ایرانیان در ماورای جو و سایر مدارات آسمانی برسیم و طبیعتاً اولین فاز این هدفگذاری، قرار دادن انسان در مدار زمین است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تحقیقاتی از قبل آغاز شده است و پژوهشهایی انجام شده که ما را امروز به این نتیجه رسانده است که پس از ۹مرحله آزمون از ارسال سلول تا میمون به مدار زمین و تست قرار دادن موجود زنده بر مدار، آمادگی لازم برای اعزام انسان وجود دارد.
وی در مورد طراحی لباس فضانوردی که عکسی از آن را در شبکههای اجتماعی منتشر کرد بود، افزود: پروژه ساخت لباس فضانورد در دست اقدام است و در این مرحله لباس خیلی اولویت اول ما نخواهد بود. طبیعتاً ما از لباسهای دیگر استفاده میکنیم که البته کاربران فضای مجازی در مورد عکسی که منتشر شد شوخیهای خوبی کردند که ما از آنها تشکر میکنیم اما هدف این بود که اعلام خبر خوش در مورد ساخت کپسول فضایی صورت گیرد.
جهرمی در مورد آموزش برای فضانوردان ایرانی گفت: ما قرار نیست که به فضا توریست بفرستیم بلکه دانشمند ایرانی به فضا ارسال میکنیم. آموزش، جزئی از برنامههای ما است و قصد داریم فراخوان اعلام کرده و از دانشمندان فضایی که علاقهمند اعزام به فضا هستند ثبتنام کنیم.